Apr 23, 2014

Menu orang jawa. Kalau dapat ayam kampung lagi best...liat liat sikit. Kalau raya, menu ni paling mudah dan cepat disiapkan. serve dengan lemang best.

Ayam Masak ungkep

setengah ekor ayam
Minyak untuk menumis
3 helai daun bay kering
asam keping
2 batang serai dititik
garam
gula merah
air paip

Bahan kisar
-10 biji bawang merah
-6 ulas bawang putih
-1 inci halia
-1 inci lengkuas
-4 biji buah keras
-2 batang lada hijau
-2 batang lada merah
-15 batang cili padi (campur merah dan hijau kalau suka)
-kunyit hidup (saya pakai 1 tbsp kunyit serbuk)
-1 tbsp serbuk ketumbar
-1 tsp serbuk jintan manis
-1 tsp serbuk jiintan putih

Panaskan minyak. Tumis daun bay dan serai sehingga naik bau. Masukkan semua bahan kisar. Tumis sehingga rencah masak. Masukkan ayam dan air paras tutup ayam. Perisakan dgn garam dan gula merah.Bubuh asam keping ikut suka Masak sehingga kuah pekat.

saya olah sikit:
-saya siatkan daun kunyit
-saya letak 2 tbsp santan

aroma ketumbar dan jintan membuatkan lauk ni sedap dan senang nak buat. Sedap dibuat dengan ayam tua atau ayam pencen atau kaki ayam. selamat mencuba dari org yg tak berapa jawa ni.

Hari tu saya buat kering..kali ni saya bagi berkuah sebab sedap..serbuk ketumbar tu boleh lebihkan jadi 2 tbsp kalau suka.

Tagged:

0 comments:

Post a Comment